Canto Ostinato door Vocaal ensemble Ludens olv Raoul Boesten

Canto Ostinato

Vocaal ensemble Ludens olv Raoul Boesten voert samen met pianist Victor Lange een bewerking van de Canto Ostinato van Simeon ten Holt uit voor zangers en piano. De bewerking is op vraag van zangeres Julia Bronkhorst speciaal voor deze gelegenheid gemaakt door Diederik van der Laag in samenwerking met Victor Lange.

In deze bewerking wordt gezocht naar een synergie tussen de klanken van de stem en de piano. Waar ontmoet de exactheid van de piano het vrije kleurpallet van de stem en hoe kun je vanuit een vorm die ruimte geeft voor improvisatie de essentie van de Canto Ostinato tot klinken brengen?

Vanuit deze vraag is Diederik van der Laag aan het werk gegaan; deels is het arrangement uitgeschreven, deels wordt de zangers handvaten geboden om via improvisatie te komen tot een samenspel met de klanken van de piano. Victor Lange begeleidt de zangers. Hij heeft als pianist en kleinkunstenaar een rijke ervaring met het uitvoeren van de Canto en speelt een grote rol in het vinden van een kruisbestuiving tussen de klank van de piano en de stem.

Canto Ostinato door Vocaal ensemble Ludens olv Raoul Boesten

Een verrassende ontdekkingstocht waar we de vrucht graag van delen tijdens één van onze concerten. Naast onze versie van de Canto Ostinato (die ongeveer 25 minuten zal duren) zingt Ludens een afwisselend programma van deels oude, deels moderne koormuziek. Als onderliggende vraag klinkt uit het programma: “Waar brengt het proces van verinnerlijking ons?”

Concerten

Vrijdag 18 november, Barthkapel
Brouwersgracht 2K, Den Haag
Aanvang concert: 20:15, zaal open om 19:45

Zaterdag 19 november, Ichthuskerk
Duinkerksestraat 11, Den Haag
Aanvang concert: 20:15, zaal open om 19:45

Zondag 20 november, Stadsklooster
Kanaalstraat 198, Utrecht
Aanvang concert 15:00, zaal open om 14:30

Kleine Litanei- Arvo Pärt
Tribulationem et dolorem- Carlo Gesualdo
Jag lifter mina händer- Karin Rehnqvist
Odi et amo- Jóhann Jóhannsson
El cant dells ocells- Bernat Vivancos
Daughter of the vine- Diederik van der Laag
Canto Ostinato

Over Ludens

Vocaal ensemble Ludens bestaat uit geoefende zangers. In wisselende samenstelling brengt het koor een gevarieerd en uitdagend programma. Het koor werkt vooralsnog op projectbasis en staat onder leiding van dirigent en zanger Raoul Boesten.

Ludens staat voor spel. Spel maakt een belangrijk onderdeel uit van het repetitieproces en het programma. Ludens streeft ernaar om een deel van het programma vanuit improvisatie vorm te geven. Hoe klinkt muziek als zij vanuit vrijheid in het moment geschapen wordt?

Interesse om mee te zingen? Meld je bij Raoul.

Vocaal ensemble Ludens is een onderdeel van Stichting Kwintessens.

Over Raoul

Raoul Boesten (1973) zong van jongs af aan in koren. Zijn eerste (studenten)koortje begon hij tijdens zijn studie voor vrijeschoolleerkracht. Na het behalen van zijn diploma, gaf hij muzieklessen en koorzang aan de hogere groepen in het basisonderwijs. Daar richtte hij een ouderkoor op en begon hij een vocaal ensemble ‘Het Octet’, waarin hij dirigeerde en zong als tenor. Langzaam ontstond de wens om een groter koor te dirigeren. Na een project met zestien zangers werd dat in 2005 Kamerkoor Kwintessens. Dit koor zong voornamelijk uitdagende hedendaagse muziek. Met dit koor werkte Raoul samen met verschillende componisten zoals Arvo Pärt, Pärt Uusberg, Alec Roth en Bernat Vivancos en nam verschillende cd’s op. In 2015 richtte Raoul zijn tweede koor in Den Haag op, Kamerkoor Lux, dat thans onder leiding staat van Angeliki Ploka. In 2017 startte hij met het eerste project voor jonge zangers met het projectkoor YOIK.

Raoul is artistiek leider van Stichting Kwintessens van waaruit hij projecten voor koren organiseert zoals En Chemin, Yoik en Ludens.

De zangeressen en zangers

Sopraan